onsdag 27. august 2008

Citrus Limon



Forrige helg, (også kjent som: "Den Siste Sommerhelgen - sannsynligvis") prøvde jeg for første gang å lage limonade. Når jeg tenker på limonade da tenker jeg på god, gammeldags hjemmelaget lemonade som barna sto langs veien og solgte i amerikanske filmer :) Så jeg hamstret inn sitroner, og satte i gang. Det skal sies at jeg fant en god del forskjellige oppskrifter, der man også kunne koke den opp, men jeg gikk for en veldig enkel variant... Sitroner, sukker og vann. Måtte fylle på med både vann og sukker et par ganger, og smake meg frem, for det var veeeldig surt...! ;) Men, den ble god og frisk til slutt, med masse isbiter i, herlig på en varm sommerdag!



Sitroner (Citrus limon) stammer fra nord i India og har hvert blitt dyrket i både Lilleasia og Kina i flere tusen år. Sitron er en sitrusfrukt og tilhører rutefamilien. I dag dyrkes sitroner i stor grad i landene rundt Middelhavet og i California. Sitrontreet blir 3-6 meter høyt, har kraftige torner, men store blomster med hvite kronblader, som er lyserøde på utsiden. Treet blomstrer året rundt og står derfor både med blomster og modne frukter på en gang. Fruktene er gule og eggeformede med et tykt, læraktig skall og lysegult fruktkjøtt med en meget syrlig smak, som egner seg godt til matlaging, det utvinnes sitronsyre fra frukten som brukes i mat.

Kilde: Wikipedia

Ha en fin, fruktig onsdagskveld, alle sammen! :)

9 kommentarer:

elisabeth sa...

Du er rimeleig heisen på alt mulig hjemmelaget du...Er så nysgjjerig: Er det bare interesse, eller er du så heldig å ha blitt lært opp??;) Du har vist masse godt som jeg pleide å få hjemme hos farmor, så jeg har samlet oppskriftene dine til kjøkkenet er ferdig, DA skal du se...hehe:)
Jeg har også bare drømt om slik lemonade langs landeveien, emd en kul gammel lastebil, putrende forbi, mens ma' og pa' ,satt på porch'en....
Så du skjønner jeg havnet på helt feil kontinent...hehe;)
Da er det godt vi har deg!!!

elisabeth sa...

Det var da en fryktelig grammatikk her!!!!

hvorfor ikke... sa...

det der fikk jeg virkelig lyst på, får helt vann i munn...så flink du er Synnøve! helt imponert, jeg!
men jeg skal jammen prøve jeg også!
smil Torunn

Viola sa...

God Morgon, vilket HÄRLIGT GULT inlägg. Kan behövas efter en regning vecka. Idag lyser solen igen precis som ditt inlägg. Ha en bra dag, kram Viola

Mitt hvite hus sa...

Dette så jo deilig ut, dette må en prøve. Høres så forfriskende ut!

Ha en fin dag. KlemO=)

Haust sa...

Mmmm...det ser knallgodt ut! Eg må hugse å kjøpe sitronar!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Fikk ei lyst på sitronlimonade nå da, neida.. men ikke en sitron å se i mils omkrets..sukk...
Forfriskende innlegg!
Klem

Emmeline sa...

Høres veldig deilig ut; samtidig som jeg også har en sånn rar erfaring med at det som høres enkelt ut ofte ikke alltid er like enkelt i virkeligheten...

For eksempel å lage søt drikke av sure sitroner???Det må jo være knallvanskelig??? Men inspirerende og forfriskende var det iallefall!

by Siv sa...

Hei hei der borte!
Så forfriskende den limonaden så ut i en skjønn mugge!
Du er så flink med slike-ting-som-mamma-elsker-å-lage.
Alle innleggene dine er utrolig delikate :)
Håper det går fint med nettbutikken din!!!
Ha en flott helg, håper på sooooool
*Siv*

Related Posts with Thumbnails