fredag 29. august 2008

Jeg, en husmor?



Ja, det er dagens 1000-kroners spørsmål! På mitt forrige innlegg om lemonade-laging, fikk jeg en morsom kommentar fra Molly. Hun spurte: "Du er rimelig heisen på alt mulig hjemmelaget du... Er så nysgjerrig: Er det bare interesse, eller er du så heldig å ha blitt lært opp?? ;) Du har vist masse godt som jeg pleide å få hjemme hos farmor, så jeg har samlet oppskriftene dine til kjøkkenet er ferdig, DA skal du se...hehe" (Nå skal det også sies at jeg håper kjøkkenet til Molly snart blir ferdig, for det er noe jeg gleder meg til å se....! Ta en titt på bloggen hennes og følg med på oppussingen av det fantastiske gamle huset de har kjøpt :)

MEN, poenget var at dette spørsmålet satte i gang en livlig tankevirksomhet og flere spørsmål hos meg selv. Alt dette jeg driver og styrer og baler med her hjemme, er det av interesse, og har jeg blitt lært opp?



Svaret må bli at det er en god blanding av begge deler. Jeg har tenkt på at det er påfallende hvordan ting har forandret seg de siste par årene av livet mitt. Det er ikke mer enn 4-5 år siden jeg levde det glade singelliv i Oslo, var fattig student og jobbet i platebutikk for å ha litt ekstra lommepenger (som jeg uansett bare brukte opp på cd'er og konserter)...! Lite hadde jeg vel da trodd at jeg ikke lenge etter skulle stå på kjøkkenet og kose meg med å lage mormors rabarbragrøt, for deretter å plante peoner i bedet utenfor stuedøra (som om jeg visste hva peoner var en gang!!) og avslutte det hele med å flerre frem heklepinnen og sette meg i sofaen og hekle hundrevis av bestemorruter. Og det var neppe min idé om en festlig fredagskveld ;)


Det var vel også rundt den tiden, at jeg betraktet min mamma som sikkert sto og syltet og hermetiserte et eller annet med den ene hånden, samtidig som hun sydde gardiner med den andre, at jeg luftet min bekymring for min mangel på kunnskap. Jeg sa at jeg lurte på om jeg noengang kom til å kunne alle tingene hun (og ikke minst min mormor!) kan. Sylting, hermetisering, sying, hekling, brodering, hagearbeid, matlaging (fra grunnen av så klart) etc etc. Mine middager i kollektivet på den tiden hadde normalt en Toro-pose av ett eller annet slag som hovedingrediens... Og ikke hadde jeg noen særlig interesse av å kunne disse tingene heller, når skulle jeg liksom "lære" det?? (Og jeg trodde vel som så at de også tenkte i sitt stille indre at jeg nok ikke var mye til kjerringemne, hihi..)

Men da svarte mamma "Nei, det må du ikke tenke på, disse tingene kommer av seg selv etter hvert. Jeg kunne heller ingenting før jeg fikk meg et eget hjem og familie". (Nå skal det sies at hun fikk hjem og familie da hun var 22, så det kunne kanskje også forklare min følelse av å være en smule bakstrebersk, siden jeg allerede lå mange år "bak skjema", og mamma hadde da i følge mine beregninger "alltid" kunnet disse tingene ;)



Og det er vel det jeg merker nå. Etter at vi endelig fikk kjøpe vårt eget sted i fjor, har lysten til å ha det trivelig rundt meg vokst. Her er det jo hage også, så jeg har jo bare "måttet" lære meg litt om det, om ikke alt skal visne rundt meg. Det har blitt mange telefoner til mamma og mormor, og mang en plante har måttet bøte med livet underveis, men veien blir til mens man går, eller hva...? ;) Og lysten har også blitt større til å kunne lage ting, både hva gjelder mat og håndarbeid. Gamle oppskrifter som minner meg om barndommen, vil jeg virkelig ikke skal gå i glemmeboken.



Og jeg var så heldig å få privattimer av mormor, så hun lærte meg å hekle for et par år siden. Nå nylig kjøpte jeg meg symaskin! Så etter hvert skal vel jeg også klare å legge opp en bukse eller to :) Jeg vet ikke helt hvorfor det har blitt slik, men for meg har det kanskje vært en del av det å bli voksen...? Her kunne man sikkert også dratt i gang en debatt om kjønnsroller og om hvor sent man blir "voksen" i dag, men det får bli en annen gang... ;)



Så der Molly, fikk du svar på det du lurte på...? Hihi, er du ikke glad jeg ikke la igjen denne "kommentaren" på bloggen din ;) Hva med dere andre jenter?? Her inne i Blogglandia bakes, hekles, sys og stelles det jo over en lav sko, har dere alltid "vært slik", eller trår dere fortsatt i ukjent farvann med mange av disse tingene...?

Ha en herlig helg!! :)

13 kommentarer:

by Siv sa...

Hei igjen :)
Samme ståsted som deg.
For ikke mer enn 3 år siden var det hybel, fest hver helg og reising som var det som gjaldt...
Mamma får bare mer og mer bakoversveis. Har liksom ikke helt hatt interessen av huslige ting, før nå siste tiden og hun syns bare det er utrolig kjekt å hjelpe. Om det er med hekling, strikking, baking eller gamle kasser fra gården hun kommer fra :)
kos deg masse, gleder meg allerede til neste innlegg og se hva du har funnet på til da!
Ha en superduper helg
*Siv*

Janicke sa...

For 5 år siden kunne jeg verken bake, hekle eller sylte - og det kan jeg dessverre ikke ennå, gitt...!
Men jeg synes det er veldig kjekt å LESE om at dere andre tar hånd om den slags, så vet jeg at det blir ivaretatt de neste generasjoner, hehe.

ha en fin helg!

elisabeth sa...

Hahahahaha...fførst: digger bildene i innlegget...hehe;) Jeg så bare tittelen på innlegget hos NIB, og da var det bar å taste seg inn...hihi, tenkte svaret mitt lå der;) Ja, for jeg har jo lurt, siden jeg sitter her rimelig grønn, og har hverjken fått offentlige eller privat timer i husmor emne annet enn å VASKE, men så fikk jeg det til gagns...puh:) Akkurat det har jeg øvd i mange år på å legge litt av meg...folk blir visst litt stresset av det...;)
Uansett, derfor måtte jeg bare finne ut om det lå latent detter genet hos deg, eller hva;)
For meg var det velidig befriende å høre at det er ikke lenge siden du begynte, for da øyner jeg håp:) Er tross alt en grunn til at jeg flyttet på landet, nemlig å få TID til å gjøre alt det du nå gjør:) Det jeg måtte forsikre meg om er at det er håp for meg også, for jeg liker den gamle metoden jeg, og synes ikke nødvendigvis at alt moderne er like bra, noen kunnskaper må taes vare på og videre formidles, og skulle jeg være så heldig å tilegne meg disse kunnskapene, så skal jeg gi de videre til mine håpefulle...
Og nå ble jeg i tillegg så glad at du har kjøpt symaskin, for DET skal jammen jeg også, og mener helt bestemt at jeg iallefall må prøve, og så lenge jeg kan lese, så skal det vel kunne gå an...hehe???
Men jeg tror at det hjelper å ha TID til å lære seg slike ting...ikke like kjekt når skuldrene er oppunder ørene, og du må hive deg i bilen for å rekke unger og butikken, mens plommene flyter utover komfyren...sukk!

Vel jeg øyner et håp, og du får iallefall husmor sertifikatet herved utdelt av meg!!! Og det er kompliment, synes det er bare postivt i det ordet, selv om media gjerne mener noe annet;)

elisabeth sa...

Uææææææææææææææææh!!!! det ble jammen langt...gisp! Jammen godt ikke fonten er 25 og baskerville, eller noe sånt...Så du kunne fint lagt igjen det innlegget som kommentar hos meg...hahaha:)

Blå-hvit samlemani sa...

jeg er nok som du, da jeg flyttet for meg selv, visste jeg knapt nok hva et interiørblad var for noe... Jeg kunne svært lite husmorting, og var faktisk litt stolt av at jeg ikke brydde meg om sånne ting.

NÅ, elsker jeg blomster og hagearbeid... sylter og baker,maler og pusser opp, syr. Det eneste jeg gjorde før var å strikke, men det gjør jeg ikke lengre...

( drømmer om å strikke et hvitt slumrepledd, så hvem vet??

hvem hadde trodd det??

Mitt hvite hus sa...

Herlig Synnøve! Jeg sier at den beste arven jeg har fått etter min mor og bestemor er alle oppskrifter og lærdom på matlaging og håndarbeid. Tenk om de ikke hadde lært med meg dette før de var borte. jeg er så takknemlig.
Stå på Synnøve=)

klem Kerstin

Melissa sa...

God morn!
Hehe, det var et flott og morsomt innlegg..hehe... Jeg håper husmor feelingen kommer etterhvert, jeg er ryddig og alt det der, men ikke kreativ nok på kjøkkenet eller i håndarbeids værdenen.
Ser du har et fantastisk teppe i innlegget, har du heklet det selv?
Og hvor finner jeg "oppskriften"!?
Har så lyst til å begynne på noe, men vet ikke hva, og dette var rå lekkert. Koselig å ha noe og holde på med imellom pensumbøkene ;D
Ha en super fin helg videre, sitter på jobb og venter på at gjestene skal komme ned! ;D

Viola sa...

Hejsan, nu har du avslöjat dig, vi som tror att du är en riktig husmor rakt igenom, jag fick mig ett stort skratt när jag läste din blogg idag. Lyckat ill ifortsättningen i köket, mera recept! Idag är det sol och ska på stor hantverksmässa här på ostkusten. Ha det så bra i helgen och glöm inte utlottningen, vill skicka något paket till Norge oxå. kramar Viola

Torunn sa...

HERLIG!!!
Jeg trodde du var en husmor med LAAAANG erfaring jeg! Det virker nemlig sånn :-)

Jeg nærmer meg faretruende 40 år(jaggu går tiden fort nar man her det moro gitt!) og min mor får seg visst stadig noen overraskelser. Jeg har lært meg til mye de siste årene jeg, som i allefall hun aldri hadde trodd jeg kom til å drive med!
Blomster feks..... har vært tilhenger av plastblomster lenge jeg. Helt til jeg for to år siden plutselig satt med 2 mål hage! Kan ikke fylle opp den med plast vettu .-)

Det er nok helt sant som du sier; interessen kommer med årene og livssituasjonen.
Jeg koser meg aller best hjemme og flying i hytt og pine i helgene er ikke noe tema lenger. Jeg vil være HJEMME,kose meg med huset mitt, hekle, lage mat, tenn elys, løse sudoku(der har du kjerringtegnet!)

I skrivende stund har jeg en sjokoladekake i ovnen :-)

Klem

Marianne sa...

Så bra skrevet! Jeg har også sakte men sikkert vokst på meg kjerringemne-faktoren, det er så sant det du sier. Det kommer naturlig. Håndarbeid og det og stadig "lage noe" har vært der hele tiden, og jeg har også vært tro mot den stilen jeg har om det går an å si det sånn. Føler meg voksen nå kan du si...
Ha en super helg Synnøve : )
Hilsen Marianne

Maria sa...

He he, herligt indlæg du har her.

Da jeg stadig boede hjemme ved mine forældre havde jeg det veeeldig godt ;-)
Forstået sådan at jeg aldrig løftede en finger. Jeg ordnede mit eget rum, og det var det.

Da jeg flyttede hjemmefra, måtte jeg have en veninde til at komme og hjælpe mig første gang jeg skulle vaske tøj ! Var simpelthen for flov til at be min mor om hjælp.

Efterhånden har jeg lært det, og har fået en STOR interesse i "at holde hus". Mange ting må stadig læres, men ting tager tid, og det kommer nok efterhånden. I år er første år jeg har haft ret meget gang i haven, og hvor jeg nyder det. Indendørs er jeg dog efterhånden proff, sådan da ;-)

Klem Maria (undercover housewife)

Garden Angel sa...

Synes du er kjempeflink jeg!!!
Så herlig ut med lemonade under her også:)

Vel...jeg har vel alltid vært veldig hjemmekjær. Begynte vel ganske tidlig å drømme om å stelle for egen familie med mann og barn(ca 15år gammel)hi hi
Og drømmen gikk gradvis i oppfyllelse da jeg var 19-20 år;)
Ganske tidlig. Men det var alt jeg drømte om:)
Ferdighetene kom vel litt etter litt(som din mor sa)..
Noe har man med hjemmefra og andre ting bestemmer man seg for å lære...ikke sant!?
Jeg husket ikke engang hvordan man heklet staver, da jeg satte meg ned for å prøve for noen mnd siden...og nå hekles den ene ruta etter den andre:))
Baking har jeg alltid vært glad i, og symaskinen har jeg bare prøvd meg litt frem med...
Morro er det iallefall!!!
Artig å lese innlegget ditt Synnøve!
Stå på du husmora!!!
Klem fra medhusmora i Drammen(",)
God Helg videre!

Mia sa...

Artig innlegg, Synnøve! Ja, det er rart hvordan "veien blir til mens man går"... Jeg var heller ikke noe særlig huslig av meg (min eldre søster kalte meg for guttejente!) da jeg var yngre, og ikke kunne jeg hverken lage mat eller drive med hagearbeid (mors kjøkkenhage var det verste jeg viste)... mens sying har alltid vært en interesse (fra dukkeklær som liten til egne klær... det siste har jeg for lengst gitt opp!) og da jeg fikk mitt eget hjem fant jeg fort ut at det var billigere å lage ting selv enn å kjøpe de. Og slik har det blitt... nå prøver jeg å lage det meste jeg klarer selv, fra sying (bortsett fra klær altså!) til hekling, dyrking av egen "mat" til å sylte, safte etc. Og moro er det, for ikke å si tilfredstillende.

Related Posts with Thumbnails